کد خبر: ۳۱۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۸ دی ۱۴۰۱ - 2022December 29
رکورد بالاترین رشد شاخص بورس در 30ماه گذشته، شکسته شد
شفاآنلاین>سلامت>رکورد بالاترین رشد شاخص بورس در 30ماه گذشته، شکسته شد

به گزارش شفاآنلاین:به‌دنبال تداوم روند صعودی نرخ ارز، دیروز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران با یک صعود پر قدرت رکورد 30ماهه گذشته را شکست و 4.5درصد رشد کرد. دیروز همچنین رکورد بیشترین ارزش مبادلات و رکورد بیشترین ورود نقدینگی به بورس در سال‌جاری شکسته شد.

روند صعودی بورس که از ابتدای آبان ماه شروع شده، روز به روز سرعت بیشتری می‌گیرد و این موضوع تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش داده، به‌طوری که از 10روز پیش تاکنون، هر روز ارزش مبادلات و میزان ورود پول به بورس افزایش یافته است. در چنین شرایطی دیروز شاخص کل بورس تهران با ثبت 4.5درصد رشد، با قدرت از مرز یک میلیون و 600هزار واحد، که نوعی مرز روانی و مقاومت تکنیکی برای شاخص بورس تلقی می‌شد، عبورکرد. این بالاترین میزان رشد شاخص در 30ماه گذشته بود. پیش از این بالاترین میزان رشد شاخص مربوط به تیر 1399بود که شاخص همین میزان افزایش یافته بود. با این میزان رشد بیش از 300هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام ایران به 7586هزار میلیارد تومان معادل 176میلیارد دلار رسید.

مکث
رکوردشکنی معاملات

دیروز به غیر از رکوردشکنی شاخص، رکورد بیشترین حجم مبادلات و رکورد بیشترین ورود نقدینگی به بورس نیز شکسته شد. در داد و ستد‌های روز چهارشنبه ارزش مبادلات خرد برای نخستین بار در سال‌جاری از مرز 10هزار میلیارد تومان عبور کرد و بیش از 866میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد که بیشترین میزان ورود پول به بازار سهام از ابتدای امسال تاکنون است. با ورود این میزان نقدینگی به بورس نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات خرد به 8.5درصد رسیده که نشان می‌دهد تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام افزایش یافته است. دیروز همچنین سهامداران حقیقی بخش زیادی از یونیت‌های خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معادل 1027میلیارد تومان فروختند. به‌نظر می‌رسد این نقدینگی خارج شده از صندوق‌های با درآمد ثابت ظرف روز‌های آینده وارد بازار سهام شود.

مکث
دلایل رشد
آمارها نشان می‌دهد، روند صعودی بورس درست از زمانی آغاز شده که قیمت ارز نیز سیر صعودی خود را آغاز کرده است. طبق ادبیات مالی بین رشد شاخص‌ها در بورس و قیمت ارز همبستگی وجود دارد و در دوره‌های گذشته نیز هرگاه قیمت ارز با رشد مواجه شده، شاخص کل بورس تهران نیز صعود کرده است. دلیل این موضوع به اثر قیمت دلار بر شرکت‌های صادرات محور بورس بازمی‌گردد که به رشد درآمد آنها منجر می‌شود. ضمن اینکه به ‌نظر می رسد بخشی از دلایل رشد قیمت دلار در مبادلات دیروز به نامه بورس کالا به عرضه کننده‌های کالاهای پایه مانند تولیدکننده‌های آلومینیوم، روی، مس، سرب و محصولات پتروشیمی بازمی‌گردد که طبق آن به این شرکت‌ها اجازه داده شد تا محصولاتشان را به نرخ ارز نیمایی تا بازار متشکل ارزی در این بورس بفروشند؛ موضوعی که در پایان مبادلات دیروز با واکنش منفی وزارت صنعت مواجه شد و آن را مجاز ندانست. مهدی محمودی، یک کارشناس بازار سهام در این‌باره می‌گوید: مهم‌ترین محرک، رشد بورس افزایش قیمت ارز است؛ زیرا بخش زیادی از کالا‌ها در شرکت‌های بورس تولید می‌شود و بخشی از این تورم به فروش منتقل می‌شود و به‌تبع آن سود شرکت‌ها رشد می‌کند. شایان زهرا کار، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: با رشد قیمت دلار و کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در 2سال گذشته، در شرایط فعلی تنها مکان امن برای سرمایه‌گذاری، بورس است که حتی می‌تواند مانع از رشد تورم شود. به‌گفته او، در شرایط فعلی قیمت 7۰درصد شرکت‌های بورس حداقل ۵۰درصد با ارزش ذاتی خود فاصله دارند.
برچسب ها: بورس ، آمار بورس ، قیمت ارز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: